Rychlé vyhledávání akcí

Hadí muž a tanečnice - Bosé nohy a jiné zajímavosti

Ententýky


Komedianti a loutková divadla, kolotoče, střelnice a další zábavné atrakce jako varieté, kabarety a cirkusová vystoupení přitahují svou pestrostí a rozmanitostí již celá staletí. Představují fascinující svět plný neočekávaných okamžiků.
Jsou místem, kde je v přímém kontaktu staré a nové, krásné a ošklivé, vysoce umělecky ceněné a pokleslé. V prostoru plném světel, zvuků a vůní, kde na malou chvíli může čas plynout všemi směry. V oblasti, kde v nepopsatelných momentech dochází k porušování optických a gravitačních zákonů, mezi všemi těmi kočovnými umělci, je jednotícím prvkem a hlavním smyslem maximálně zabavit diváka.

Prezentace sbírkových předmětů Alšovy jihočeské galerie připomene mimo jiné mědiryt

Loutkové divadlo švýcarského malíře, grafika a básníka Salomona Gessnera (1730–1788), kolorované mědirytiny z prostředí zábav a slavností převážně ve Vídni působícího kreslíře a ilustrátora Johanna Christiana Schoellera (1782–1851), satirické mědirytiny s divadelními výjevy dle předloh anglického rytce a karikaturisty Williama Hogartha (1697–1764) nebo barevné neoklasicistní mezzotinty Johna Raphaela Smitha (1751–1812). Ucelenější představu doplňují jemné výtvarné práce na motivy potulného a loutkového divadla v dřevorytech Vladimíra Silovského (1891–1974) nebo ukázky z tvorby Bohuslava Reynka (1892–1971). Právě lidové loutkářství a komediantství je úzce provázáno se vznikem cirkusů. Rozličné spolky, nejčastěji loutkářské rodiny, navazující na tradice a zvyky středověkého kejklířství a především na prvky commedia dell'arte, začínají do svých představení zapojovat různá pohybová a gymnastická vystoupení. Umělecký výkon, založený na mimořádné tělesné zdatnosti nebo odvaze, zaznamenaný v dílech výrazného představitele české avantgardy Františka Tichého (1896–1961), nabízí zajímavý pohled do prostředí plného klaunů, artistek, žonglérů a krasojezdkyň. Umění balancování (např. provazochodectví) zachycené v cyklu Lidé V. nalezneme také v kompozicích Oresta Dubaye (1919–2005), jenž se řadí k nejvýznamnějším slovenským grafikům 20. století. Tento akrobatický styl, spočívající v udržení rovnováhy, výborně vystihuje syrově pojatá malba Z vysoka Františka Hudečka (1909–1990), člena Skupiny 42. Další podoby ekvilibristických a krotitelských dovedností doplňuje lept Psí cirkus Antonína Majera (1882–1963) nebo Cirkus Emila Kotrby (1912–1983). Zájem o prostředí maringotek a šapitó se rovněž z velké části objevuje v malířské a grafické tvorbě Jana Rambouska (1895–1976).

Podobnou tematiku reflektuje ve své výtvarné činnosti Alois Moravec (1899–1987),
Karel Štěch (1908–1982) a řada dalších. Kubisticky ztvárněná figura Kouzelník v barevné litografii Františka Grosse (1909–1985) nebo linoryt Tanečnice Karla Teigeho (1900–1951), který se významně podílel na formování českého poetismu a surrealismu, rozšiřují expozici o náměty z kabaretních a varietních představení.

Cirkusová a podobná vystoupení dosahují největšího rozvoje na přelomu 18. a 19. století a následně v 70. letech 20. století, kdy dochází k postupnému propojování různých divadelních prvků s těmi manéžovými. Akrobatky, tanečníci a žongléři se stávají herci, herci přijímají role eskamotérů, atp. Vývoj v této oblasti pokračuje i v současné době a jistěnabídne mnohá nová překvapení. A kolotoče? Jak se zdá, tak se stále točí a zatím nedokážeme ani dohlédnout, jaké nové podoby zábavy nás v této oblasti čekají na počátku a v průběhu 21. století.

Věková kategorie:Věková kategorie neuvedena

Komentáře

Komentáře mohou z důvodu kontroly obsahu psát jen registrovaní a přihlášení návštěvníci. Přihlásit se můžete i přes svůj facebookový profil:
Jméno:
Heslo:
 
Zaslat zapomenuté heslo


Poslední aktualizace: 2.1.2018 13:52:05

Newsletter

Děkujeme. Každý čtvrtek se můžete těšit na inspirativní tipy na víkend, informace o aktuální soutěži a o novinkách v rubrikách ententýky.